Czy mogę Wam przekazać laptopa / serwer / urządzenie NAS do skonfigurowania?
[:pl]
W sensie fizycznym niestety nie. W sensie wirtualnym – albo w formie wsparcia zdalnego albo umówienia wizyty w siedzibie klienta – jak najbardziej 🙂
Ponieważ nie posiadamy warsztatu, serwisu stacjonarnego czy punktu przyjęć sprzętu, sama idea przekazania i konfiguracji sprzętu sprzętu od klienta byłaby dla nas problematyczna z powodów praktyczno – organizacyjnych – gdyż nie mielibyśmy po prostu lokalowo gdzie takiej pracy wykonać ani gdzie przechować sprzętu przed odbiorem go przez klienta.
Jednak większe znaczenie ma to że takie działanie z dostarczeniem do nas przedmiotu zlecenia, w większości przypadków byłoby nieefektywne gdyż:
- tylko 1/4 przypadków zleceń konfiguracji można wykonać dobrze na podstawie jedynie skrótowych wytycznych klienta. Pozostałe 3/4 przypadków to sprawy, gdzie sama praca konfiguracyjna zajmuje tylko ułamek czasu potrzebnego na realizację zadania – a większość tego czasu schodzi na stopniowym pozyskaniu od klienta informacji niezbędnych do wykonania zadania. Chodzi tu w szczególności o np. dane dostępowe do kont, skrzynek pocztowych, informacje na temat oczekiwanych przez klienta uprawnień dla pracowników, informacji na temat idei poprzedniej konfiguracji (czyli „kto i po co to kiedyś ustawił?„), szczegółowe wytyczne jeśli chodzi o oczekiwane zachowanie nowej konfiguracji itp.
- bardzo często pytania do klienta, związane z realizacją zadania informatycznego, pojawiają się dopiero w trakcie prac informatycznych. Dzieje się tak gdy np. właśnie brakuje jakichś informacji na temat danych dostępowych, informatyk znajdzie jakąś dziwną konfigurację z przeszłości, okaże się że z jakiejś przyczyny technicznej nie ma możliwości realizacji zadania dokładnie tak jak chciał klient ale w sposób alternatywny czy nieznacznie inny.
- bardzo często nie można skutecznie zrealizować oczekiwanej konfiguracji poza siecią komputerową klienta. Czyli prace informatyczne, wykonane na przekazanym sprzęcie nie były finalną konfiguracją a jedynie przykładem / zaczątkiem konfiguracji – którą trzeba by sfinalizować dopiero w sieci klienta. Tak więc zabieranie sprzętu z siedziby klienta, transportowanie go np. na drugi koniec miasta – tylko po to aby wykonać zaczątek konfiguracji i dopiero po zwrocie sprzętu do klienta, wykonać finalną konfigurację – to czysta nieefektywność.
- jesteśmy profesjonalnymi doświadczonymi administratorami / informatykami – więc wiele zadań konfiguracyjnych realizujemy w dość krótkim czasie (minuty / godziny), podczas gdy innym wykonawcom analogiczne zadania mogą zająć znacznie dłużej (godziny / dni / tygodnie). Tak więc w naszym przypadku raczej nie występuje sytuacja przekazania sprzętu informatykowi aby ten w ciągu kilku dni „zmęczył temat”.
- z doświadczenia wiemy że klienci często powierzają informatykom sprzęt do realizacji konfiguracji, określając jedynie że „ma być dobrze zrobiony” – bo myślą że jest to jednoznaczne określenie i że w ten sposób oszczędzą swój czas. Tymczasem w efekcie dostają bardzo często konfiguracje, które były dobre jedynie dla samego informatyka – bo łatwo było je zrobić, nie trzeba było wnikać w szczegóły problemu, bo wygląda na drogą czy dobrze zrobioną (choć nie musi tak być) itp. Wówczas klient, niezadowolony z jednego wykonawcy, szuka drugiego – licząc na to że ten drugi lepiej „wstrzeli się w problem”. Niestety historia się powtarza itd.
My odcinamy się od takiego podejścia – bo wiemy że konfiguracja „dobra” to konfiguracja dopasowana do potrzeb klienta – a nie można jej dopasować na podstawie skrótowych wytycznych od klienta typu „proszę wziąć sprzęt i dobrze skonfigurować bo ja się nie znam„… - sama procedura przekazywania nam takiego sprzętu a potem jego zwrotu klientowi byłaby daleka od profesjonalizmu. Ponieważ w naszej pracy skuteczność zależy od umiejętności połączenia różnych stylów pracy dlatego bywa że w dość elastyczny sposób codzienny czas pracy dzielimy na pracę zdalną, wykonywaną z biura i działania wyjazdowe w siedzibach klientów. Co więcej – ten schemat pracy zmienia się w zależności od potrzeb z dnia na dzień – a czasami z godziny na godzinę. To oznacza że nie można byłoby wykluczyć sytuacji gdzie sprzęt przygotowany dla klienta musiałby czekać na odbiór np. kilka dni – tylko dlatego że musieliśmy zmienić plany i np. w międzyczasie usuwać kilka awarii u innych klientów.
W świetle powyższych faktów klientom, którzy chcieliby zaoszczędzić swój czas przy okazji zlecania konfiguracji informatycznej, proponujemy kontakt z nami. Wiemy jak naprawdę oszczędzić oszczędzić czas, pieniądze i nerwy klienta.
[:]